Fadern är den Helige Ande

Detta är en ofullständig översättning från engelska originaldokumentet som har översatts av Google översättningsprogram. Om du talar engelska och vill fungera som en webb minister att svara på människors frågor i ditt modersmål; eller om du vill hjälpa oss att förbättra noggrannheten i översättningen, vänligen skicka ett meddelande till oss.

Vår himmelske Fader aldrig sagt att han existerar som tre coequally distinkta Guds Personer med en påstådd trinity som katolska teologer och senare protestantiska teologer har felaktigt påstått. Den springande punkten i treenighetsläran hävdar att "den helige Ande är inte Fadern" och "Fadern är inte den helige Ande."

Men om Bibeln själv visar att den Helige Ande är precis samma Ande Fadern och ande Fadern är samme helige Ande, då hela treenighetsläran kollapsar.

Den Helige Ande är den Faderns ande

Jesus sade att "Gud är en ande" i samband med att säga: "Fadern söker sanna tillbedjare att tillbedja i ande och sanning (Joh 4: 23-24)." Eftersom "Gud är en ande" och sedan Fadern ensam söker sanna tillbedjare att tillbedja i ande och sanning, måste Fadern vara att "En ande" (Ef 4: 4-6, "en ande ... en Gud och Fader framför allt, genom alla och i alla." ) som är att bli dyrkad.

Om den helige Ande var verkligen en sann Gud Person bredvid Gud Fadern att vi är att dyrka, varför är det inga skrifter som säger så? För om den helige Ande som en påstådd coequally distinkt tredje Gud Anden person var verkligen JÄMLIK som en annan sann Gud Person bredvid Fadern, då skrifterna bör otvetydigt framgå att vi ska dyrka den helige Ande som en särskild person i ande och sanning tillsammans med Fadern.

Men Jesus förklarade tydligt att endast "Fadern söker ... sanna tillbedjare" att tillbedja i ande och sanning (Joh 4: 23-24). "Ingen text heliga skrift säger någonsin att vi ska dyrka den helige Ande i ande och i sanning som en distinkt tredje Gud Anden person. Enbart detta bör vara en röd flagga för alla dem som har lurats att tro att den Helige Ande Gud är en tredje sann Gud Person av en tre personer gudom.

På liknande sätt, ingen text i skrifterna sägs någonsin att vi ska tillbe Fadern i ande och sanning genom Guds helige Ande som en opersonlig "aktiv kraft." Jehovas vittnen lär att den Helige Ande är en opersonlig "aktiv kraft" (JW publikation, Awake 2006 säger, "en korrekt översättning av Bibelns hebreiska texten refererar till Guds ande som Guds verksamma kraft." "är den Helige ande en person?" - Vakna, 2006).

Men hur kan Jehovas vittnen förklara hur ett påstått opersonlig "aktiv kraft" personligen kunde tala ( "Medan de betjänade Herren och fastade, sade den helige Ande," Set isär för mig Barnabas och Saul för det verk som jag har kallat . dem "- Apg 13: 2 NASB," för det är inte ni som talar, men det är den Helige Ande "- Mark 13:11) och vara densamma" One Spirit "som" en Gud och Fader "(. Ef 4: 4-6 säger att det är "en ande" av) är bosatt i alla sanna kristna ( "det är inte ni som talar, men det är" en Gud och Fader framför allt, genom alla och i alla. " Ande er Fader som talar i dig "- Matt. 10: 19-20)?

Enligt John 00:49, gav Gud Fader Jesus kommandon för att tala för sina lärjungar ( "För jag inte tala om min egen, men Fadern som har sänt mig befallde mig att säga allt som jag har talat." - John 12 : 49 NIV) medan Apg 1: 2 säger att Jesus "hade givit kommandon genom den helige Ande till apostlarna som han hade utvalt (Apg 1: 2. ESV)"

Eftersom Johannes 12:49 konstaterar att Fadern gav Jesus kommandon att tala, men Apg 1: 2 framgår att den helige Ande gav dessa kommandon, måste den Helige Anden Ande Fadern som boning Jesus ( "de ord som jag talar eder talar jag inte av mig själv, men Fadern som bor i mig, gör han verk "- John 14:10 KJV), ledde Jesus (" Jesus leddes av Anden "- Matteus 4: 1), och gav honom buden att tala ( "det ord som du hör är inte mitt, men fäderna" - John 14:24). Sålunda visar inspirerad skrift som den helige Ande är ande Fadern, som gav människan Kristus Jesus ord och bud för att tala med sina lärjungar.

"Jesus leddes av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen." Matteus 4: 1

"Jesus, FULL av den Helige Ande, återvände från Jordan och leddes runt av Anden i öknen." Luk 4: 1 NASB

Liksom alla sanna profeter, Jesus var så fullt mänskligt att han var "full av helig ande" och "ledde runt genom Anden" Guds. "Dessa skrifterna fakta visar att Jesus som ett barn som fötts och son fick var inte" Gud med oss "som Gud, utan snarare" Gud med oss "som en sann människa som hade förmåga att be, ledas av Gud, och att frestas av djävulen.

För Gud som "delad i vår mänsklighet" till "ta del av kött och blod" (Heb 02:14) gjordes också "fullt människa i alla sätt" (Hebr 2:17) precis som alla människor är gjorda.

"Men om jag driver ut onda andar genom Anden Guds då Guds rike har kommit över dig." Matteus 12:28

Jesus kunde "kasta ut demoner genom Anden av Gud" vilket bevisar att den Helige Ande Gud inte bara fyllda och ledde honom som en sann människa, men också gjorde mäktiga verk i sin mission som en sann människa. Jesus identifierade tydligt den helige Ande som ledde honom, fyllde honom, och gjorde mäktiga verk i sin mission som vår himmelske Fader själv när han sade, "... de ord som jag har talat till er talar jag inte av mig själv, men Fadern, som bor I MIG, gör han verken. "John 14:10

Matthew 12:28 säger att den Helige Ande Gud gjorde de kraftgärningar, men John 14:10 säger att Anden är "Fadern" som bodde i Jesus att göra "verk." Låt oss nu harmonisera skrifterna data för att identifiera som den helige Ande Guds insidan av Jesus verkligen är.

Lukas 4: 1 säger att Jesus var "full av helig ande."

Matthew 12:28 säger att Jesus "kasta ut demoner genom Guds Ande."

Ändå John 14:10 säger: "Fadern som bor i mig, gör han verk."

Jesus var "full av helig ande" och han kastade ut demoner genom att "Guds Ande" inom honom. Men Jesus sade att det var "Fadern" som bodde i honom som gjorde "verk" i Joh 14:10.

Så som ledde Jesus Kristus från Nasaret? Den enda bibliska svaret är den Helige Ande vår himmelske Fader. Och vem gjorde de kraftgärningar genom Jesus? Den enda bibliska svaret är den Helige Ande den ende sanne Guden Fadern.

Jesus identifierade tydligt den inneboende helige Ande som den inneboende Ande Fadern.

"Men när de lämnar dig över, inte oroa sig för hur eller vad du ska säga,. För det kommer att ges er i den stunden vad du ska säga för det är inte ni som talar men det är andan i ert Fader som talar DIG ... "Matteus 10: 19-20

Men Jesus informerar oss i Markus 13:11 att den inneboende Ande Fadern är den helige Ande.

"När de arrestera dig och överlämna dig över, oroa dig inte i förväg om vad du ska säga, men säga vad ges er i den stunden, ty det är inte ni som talar men det är den Helige Ande."

Lägg märke till att både Matthew och Mark rekord Jesus som säger i stort sett samma ord. Det enda undantaget är att Matthew registreras Jesus sade: "... är det Ande er fader", medan Mark registreras Jesus sade: "... det är den helige Ande" (Mark 13:11).

Därför, precis som Jesus som vår perfekt exempel var "full av helig ande", "ledde runt av den helige Ande" och berodde på Ande Fadern att ge honom "ord för att tala" och göra mirakel genom honom , så Kristi sanna lärjungar måste följa sin perfekt exempel att vara "full av helig ande", "ledd av Anden", och beror på den inneboende helige Ande Fadern att ge oss ord för att tala och göra mirakel genom vår tro och beroende på hans ande.

Guds heliga ande är den anda av FADERN SNARARE ÄN ETT TREDJE GUD PERSON

Johannes 4:24 "Gud är en ande och de som tillbedja måste tillbedja i ande och sanning."

Ef 4: 3-6, "strävar efter att hålla enhet Anden i fridens band. 4 Det finns en kropp och en ande, precis som du kallades i ett hopp om din kallelse; 5 en Herre, en tro, ett dop; 6 EN Gud och Fader allt, som är framför allt, och genom allt, och i dig Allt."

Eftersom "Gud är ande" (Joh 4: 23-24; Jeremia 23:24) och eftersom det bara finns "En ande" av "en Herre," vi måste tro att Gud är en gudomlig ande person snarare än ett flertal Spirit personer med en påstådd tre personer gudom. För det är meningslöst att tro att en distinkt gudomlig person kan vara en distinkt gudomlig person utan att ha sin egen distinkta sinne, hjärta, själ och ande. Om Gud är en ande, med ett hjärta, ett sinne, och en själ, då han inte kan vara mer än en distinkt gudomlig person som befinner sig bara ha en enda ande, hjärta, sinne och själ.

Skrifterna talar bara en ande till Gud som skapat allt

Job 33: 4 , "en anda av GUD har gjort mig, och andan av den Allsmäktiges har givit mig liv."

Genesis 1: 2 -3 "Och jorden var öde och tom, och mörker [var] på ytan av den djupa. Och den anda av GUD svävade över vattnet. Och Gud sade: Varde ljus: och det var ljus ".

Rom 8: 9: "Men du är inte i köttet utan i Anden, om det är sant att Guds Ande bor i dig. Nu om någon har inte Kristi Ande, han hör icke honom till. "

Lägg märke till att de inspirerade texterna endast tala om en Guds ande genom att säga "Guds Ande" som en enda ande. Därför har vår himmelske Fader som Gud att vara "ande"( "Gud är ande" - Joh 4: 23-24 KJV) ". I ande och sanning" som en enda identitet som ska dyrkas Endast vår Heavenly "Fader söker" sanna tillbedjare att dyrka honom "(Joh 4:23), men ingen text i skrifterna sägs någonsin att en annan sann Gud person söker också sanna tillbedjare att dyrka honom som en annan sann Gud Person bredvid Fadern.

Om fadern är en ande och den Helige Ande är samma ande Fadern då det inte kunde vara två andar Gud, men bara en. Och om Fadern är samma Helige Ande och den Helige Ande är samma ande Fadern, då det inte kunde vara två och tre distinkta Guds personer, men bara en. För vilken typ av sann Gud person skulle kunna existera utan att ha sin egen distinkta Ande?

När vi jämför Malaki 2:10 med Job 33: 4, finner vi tydliga bevis för att Guds Ande är ande Fadern som har skapat allt.

"Har vi inte en pappa? Har inte en Gud skapade oss? "Malaki 2:10

Job 33: 4 ". ANDEN GUDS har gjort mig, och andan av den Allsmäktiges har givit mig liv" anger att ande Gud skapade människan,

Jesaja 64: 8 identifierar att anden som Fadern, "Du är vår fader vi är leran, du är vår keramiker, vi är alla dina händers verk."

Här kan vi tydligt se att vår himmelske Fader är den enda skaparen som "vi är alla verk" av hans händer. "Sammanhanget visar att vi är alla verk av Faderns händer. Ändå Job 33: 4 säger att det var "Guds Ande" som hade gjort människan genom sin egen "andas" ( "The Spirit of GUD har gjort mig, och andan av den Allsmäktiges har givit mig liv" - Job 33: 4 / "genom HERRENS ord var himlen som gjorts och alla värdar för dem genom andedräkten av hans mun" - Psalm 33: 6).

Det är orden från en enskild person som vår himmelske Fader. Det är svårt att föreställa sig att någon av de hebreiska profeterna kunde ha trott på mer än en sann Gud Person medan endast talar om en person som deras skapare.

Psaltaren 8: 5-6 och Hebreerbrevet 02:17 informera oss att Sonen är den omedelbara sammanhanget av Psalm 8 "utses att råda över verk hans händer." 5-6 och Hebreerbrevet 02:17 bevisa att Sonen utses att råda över verk av Faderns händer.

Därför vår himmelske Fader ensam är den enda skaparen som har skapat allt "ensam" och "av mig själv" ( "Jag, Herren, är tillverkaren av alla ting, Sträcker ut himmelen själv och sprider ut jorden ensam, . "- Jesaja 44:24) som den osynliga och allestädes närvarande helige Ande nytestamentliga skrifter som talar om sonen som Skaparen, helt enkelt tala om Kristus som HERREN Gud Fadern, som har skapat allt innan också bli en mänsklig son (Hebreerbrevet 3: 3-4 KJV säger: "för denne man räknades värdig mer ära än Moses, eftersom han som hath byggde huset större ära än själva huset Vart och ett hus bygges ju av någon,. men han som har byggt allt är Gud. "/ Hebreerbrevet 01:10 BSB säger, " In början, Herre, Du lagt grunden av jord, och de himlarna är arbetet av Dinhänder. ").

HERREN Gud Fadern ETT andeväsen som lovade att utgjuta sin egen ande över allt kött

Joel 2:17, 28: "Och du ska veta att jag är mitt i Israel, och att jag är HERREN, din Gud, och ingen annan, och mitt folk skall aldrig skämmas ... Och det skall ske därefter att jag skall utgjuta min Ande över allt kött ... "

Lägg märke till att HERREN, vår Gud är tal i vers 17. Sedan i vers 28 HERREN Gud fortsätter med att säga: "Jag skall utgjuta min Ande över allt kött." En del kanske hävdar att högtalaren är inte Gud Fader i Joel kapitel två .

Men det råder inget tvivel om att högtalaren av Joel kapitel två är Fadern baserad på Jesu ord själv i Lukas 24:49. Jesus sade, "Jag sänder löftet om min Fader" ( "Och se, jag sänder löftet om min Fader på dig." - Lukas 24:49 BSB). Sedan Jesus själv sade att han skickar löftet om Fadern (Faderns löfte), vi vet att Fadern är tal i Joel 2:28 som lovade att utgjuta sin Ande över allt kött.

Därför Gud Fadern är klart den som sade att den helige Ande är "Min Ande" (Obs: Jesus häller ut Faderns ande eftersom han är att far förkroppsligad som en man: John 10: 37-38, " Om Jag gör inte deArbetar av Min Far, gör det inte då tro Mig. Men om jag gör dem, även om du inte tror mig, tro själva verken, så att du kan känna och förstå att Fadern är i mig ... "/ Matt 03:11, Johannes sade Jesus," han skall döpa du med den helige Ande. "eftersom Jesus är Fadern inkarnerad som en människa, Jesus själv häller ut ande på alla kött" för att uppfylla Faderns löfte, "jag häller ut min ande på alla kött" i Joel 2:28) .

Den naturliga läsningen av de heliga skrifterna, talar om den helige Ande som vår himmelske Faders helige Ande i stället för en påstådd coequally distinkt tredje Gud Anden person av en tre personer gudom.

Hur kan vi säga att den Helige Ande är en tredje gudomlig person en tre personer gudom när Fadern säger att den Helige Ande är "Min Ande?" Trinitarer som följer de katolska Creeds tvingas att lägga alltför och förringa Guds ord genom att förklara att Guds Ande Fadern är en tredje gudomlig person snarare än att acceptera vanligt skrifterna faktum att den Helige Ande är en ande Gud Fader själv.

Genesis 6: 3 "Och HERREN sade Min ande skall inte alltid sträva med människan ..."

Bibeln säger aldrig att "den helige Ande" eller "Guds Ande" är en annan gudomlig person en tre personer gudom, inte heller Bibeln någonsin lista alla förekomster av en påstådd tredje gudomlig person som kallas den Helige Ande någonsin kommunicera med Fadern eller Sonen.

Trinitarer kan peka att posta incarnational förekomster av "Anden" att göra "förbön för de heliga enligt Guds vilja" Fadern (Romarbrevet 8: 26-27 visar att den inneboende Ande Jesus ber och medlar till Fadern för vår räkning ), men dessa passager är tydligt talar om Jesus som den inneboende Anden "som ber för oss" (Rom 8:34 - Kristus Jesus är den som dog ... som är på Guds högra sida, som faktiskt är interceding för oss "), Eftersom Jesus är den helige Ande som blev en man genom VI r . gin (Luke 01:35 - "den helige Ande skall komma över dig", Matthew 01:20, "barnet som har tänkts ut i henne är av den helige Ande", 2 Kor 3:17, "Herren är Anden ").

Dessutom, om alla tre gudomliga personer JÄMLIK i makt och myndighet, skulle man kunna tro att Jesus vanligtvis skulle ha bett den påstådda icke inkarnerade tredje gudomlig ande person som kallas den Helige Ande snarare än bara be till Fadern ensam. Vi finner aldrig vår himmelske Fader någonsin faktiskt dialoging med den Helige Ande eller med sin son i den hebreiska Bibeln, eftersom Guds Son hade sin början genom sin tillblivelse i att "beviljade ett liv i sig själv" av Fadern (Joh 5:26, "Som Fadern har liv i sig själv, så han har beviljat Son ett liv i sig själv").

Således är det människan Kristus Jesus, som "for upp över alla himlar att han skulle uppfylla allt" (Ef 4:10) som nu "ber för de heliga" (Rom 8:27) som "Ande hans Son i våra hjärtan, gråt, Abba Fader "(Gal 4: 6.). För skrifterna försäkrar att En tydlig Gud blev också en man med en distinkt "liv i sig själv" (Joh 05:26) i inkarnation genom jungfru.

En Trinitarian kan söka hela Bibeln från Genesis till Uppenbarelseboken utan att finna en enda vers i skrifterna visar Gud Fadern och den helige Ande kommunicerar med varandra som två jämställda Gud personer.

Inte heller kan en Trinitarian peka på en enda vers i skrifterna där Jesus någonsin bad: "O Heavenly helige Ande?" Om alla tre påstådda gudomliga personer finns egentligen tre jämställda personer så varför är det att Jesus alltid bad till Fadern? Och om Guds Son alltid har funnits som en separat och distinkt gudomlig person som bortsett från Fadern från evighet, varför vi inte hitta Fadern och Sonen någonsin kommunicera med varandra före Sonens födelse?

Det finns bara en ande HERRENS VEM ÄR den ende sanne Guden Fadern själv

2 Samuel 23: 2 - ". ANDEN AV HERREN talade genom mig, och hans ord [var] i min tunga"

De flesta Trinitarer påstår att Guds ord är en påstådd Gud ord person skiljer sig från Fadern och den Helige Ande, och att Guds ord är Faderns ord som Jesus. Ändå 2 Samuel 23: 2 bekräftar tydligt att "hans ord" är den helige Ande HERRENS ord. Om Guds ord är Anden ord som hör till den helige Ande, då som gör den helige Ande Ande Fadern.

Hesekiel 11: 5 - "och andan i HERREN föll på mig och sade till mig, tala; Så säger HERREN. "

Även här finner vi att "Anden HERRENS" talar Guds ord. Om Guds ord är en påstådd Gud ord Person som vissa trinitarer påstår, hur kan en påstådd Gud ord vara ord Anden? Den enda hållbara förklaringen är att den Helige Ande HERREN Gud Fadern talar sitt eget ord ur sin egen människo mun.

Sakarja 4: 6 - "... Inte genom någon människas styrka eller kraft, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot."

Vem exakt sade: "Min ande" i Sakarja 4: 6? De flesta trinitarer skulle bekräfta att Fadern talade i Sakarja 4: 6. Eftersom Fadern kallar Anden, "min Ande", den helige Ande HERREN måste vara precis samma anda vår himmelske Fader, som endast kan tillhöra honom. Således kan det bara finnas en ande HERRENS som är Fadern själv.

Jesaja 40:13 - "Vem har regisserat SPIRIT HERRENS, eller [att] hans rådgivare har lärt honom?"

Jesaja 40: 7 - "Gräset vissnar, tonar blomman: eftersom Anden HERRENS blåser på det: ju folket [är] gräs."

Domarna 6:34 - "men den anda av HERREN kom över Gideon ..." Domarna 03:10 - "och andan i HERREN kom över honom ..."

Genesis 6: 3 - "Och HERREN sade Min ande skall inte alltid sträva med människan, för att han också [är] kött: men hans dagar skall vara ett hundra tjugo år.

Vår himmelske Fader har klart Ende Helige Ande som är den Helige Ande själv. Trinitarer kan inte förklara hur varje påstådd distinkt gudomlig person av en tre person gudom kan var och en vara en distinkt person utan varje person som har sin egen distinkta Anden. Eftersom Ande Herren Gud Fadern är "One Spirit" (Ef 4: 4-6) som "den helige Ande," det inte kan finnas två eller tre distinkta gudomliga ande personer av en påstådd tre personer gudom.

För fler artiklar

For Free BÖCKER

För video lärdomar, prenumerera på vår YouTube-kanal

Recent Posts

See All

C O N T A C T

© 2016 | GLOBAL IMPACT MINISTRIES