Fallet för Oneness teologi Chapter One

Detta är en ofullständig översättning från engelska originaldokumentet som har översatts av Google översättningsprogram . Om du talar engelska och vill fungera som en webb minister att svara på människors frågor i ditt modersmål; eller om du vill hjälpa oss att förbättra noggrannheten i översättningen, vänligen skicka ett meddelande till oss.

Kapitel 1. Fallet för Oneness teologi

Apostoliska tron kristna kallas Oneness apostoliska tron kristna eftersom vi anser att det första århundradet apostlarna lärde Oneness monoteismen snarare än så kallade Trinitarian, Arian (Jesus som en skapad änglalik son), eller Socinian monoteismen (Jesus är bara en speciell man). Beteckningen "apostoliska tron" betyder helt enkelt tro de ursprungliga apostlarna Jesus Kristus. Vi är också kända som Oneness-rörelsen eftersom vi anser att den sanna kyrka den levande Gudens grundades på pingstdagen när Guds Ande först hällde ut i Nya testamentets kyrka och alla nyomvända döptes i Jesu Namn Kristi förlåtelse för sina synder

.

Den historiska beteckningen för Oneness pingst vyn var en gång känd som "modalistiska monarchianism" inom de första århundradena av kristna eran. Enligt historiska bevis, de modalistiska monarkister var en gång känd som "majoriteten av de troende" (Tertullianus, mot Praxeus 3) och som "den allmänna körningen av kristna" (Origen, Commentary av Johannesevangeliet, bok 1, kapitel 23 ) i början av kristendomen.

Definition av modalistiska monarchianism

Merriam Webster Definierar fattat Modalism som "Tre lägen eller verksamhetsformer (Fadern, Sonen och den Helige Ande), enligt vilken Gud manifesterar sig." Monarchianism betyder helt enkelt en tro på "One linjal." Monarch kommer från "mono", det vill säga "One" och "båge", som betyder "härskare". Därför modalistiska monarchianism är tron på Gud som en Monarch [Linjal] som har manifesterat sig i tre olika lägen av aktivitet.

Framstående Oneness teologer som David K. Bernard har med rätta bekräftat att dagens moderna Oneness-rörelsen tror samma grundläggande hyresgästerna i tro som modalistiska Monarchian kristna majoriteten av de första tre hundra år av kristen historia (David Bernard skrev, "I grund och botten är samma Modalism som den moderna läran om Oneness "- Guds enhet p.318). Även motståndare till gamla Oneness Modalists skrev att modalistiska monarkister var "alltid ... de flesta troende" (Tertullianus i Against Praxeus kapitel 3 - sen 2: aårhundradet i början 3) i västvärlden, och "den allmänna körningen av kristna "i öst (Origenes kommentar till Johannesevangeliet, bok 1, kapitel 23 - början till mitten av 3: e-talet). Tertullianus i Karthago inte bara erkänt att Oneness Modalists var "majoriteten" i hans tid (170-225 e.Kr.), också bekräftade han att det var "alltid" fallet så långt tillbaka som han visste ( "de som alltid utgör majoriteten av troende "- mot Praxeus 3 / Adolph Harnack skrev att" modalistiska monarchianism "var en gång" omfamnas av den stora majoriteten av alla kristna "- Adolph Harnack, historia Dogma, London: Williams & Norgate, 1897, III, 51-54 .). Även om vi nu förföljd som en minoritet, tror vi fortfarande samma grundläggande teologi "den stora majoriteten av alla kristna" under de första tre hundra år av kristen historia.

Oneness troende hävdar att Gud är en enda "Monarch", "linjal" och "King" (monarchianism) som har manifesterat sig själv (Modalism) som vår himmelske Fader i skapelsen, Son i inlösen, och den helige Ande som Fadern egen Ande handling. För Gud Fadern egen Helige Ande kom ned från himlen (Luk 1:35; Joh 6:38) och hans eget ord blev kött (Joh 1:14) för att bli Kristusbarnet. Således, Oneness anhängare tror att den Ende Guden som är den Helige Ande Fadern blev också en man som är Sonen, för att "rädda sitt folk från deras synder."

Det första århundradet apostlarna lärde att det bara finns "En Gud" som vår himmelske Fader ( "en Gud och Fader framför allt" - Ef 4: 6) "och en medlare mellan Gud och män, en människa, Kristus Jesus" (1 Tim. 2: 5: "Jesus från Nasaret, styrkt en man till dig av Gud med mäktiga verk och under och tecken som Gud gjorde genom honom" Apg 02:22 ESV). För en Gud blev också en man i inkarnation genom jungfru. Följaktligen är en Gud Fadern "manifesterades i köttet" och "motiverade i Anden" (1 Tim 2: 5.) Som mannen Kristus Jesus eftersom Jesus är den Gud som kom för att rädda oss som en sann människa som lever bland män (Enligt David K. Bernard, Oneness teologi lär att Gud blev en sann människa i inkarnation, "Kristus roll medling innebär inte en separat gudomlig identitet, det helt enkelt hänvisar till hans äkta, äkta mänsklighet ... ingen annan kunde kvalificera som medlare utom Gud själv kommer in i denna värld som en människa. "- David K. Bernard online artikel," The medlare mellan Gud och Män "kan ses på http://www.oocities.org/robert_upci/mediator_between_god_and_men_by_bernard. htm )

Paulus skrev till korintierna att "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv" (2 Kor. 5:19 NASB). Ingen text i skrifterna sägs någonsin att en änglalik siffran någonsin i Kristus Jesus (läran om Arianism: Jehovas vittnen). Inte heller någon text av skrift någonsin konstatera att en påstådd Gud Sonen, eller Gud Kristus var i Kristus (läran om trinitarism) eftersom Gud Fadern alltid omtalas i skrifterna som i Son (läran om Oneness Modalism: John 10:38; 14:10 "Fadern förblir i mig gör hans verk") och att bli sedd genom Sonen ( "den som ser mig ser honom som har sänt mig" - John 00:45, "den som har sett mig har sett Fadern "- 14: 7-9). Det är därför Jesus som Guds Son kallas "bilden av den osynlige Gud" (Kol 1:15) som bilden av den osynliga Fadern.Därför passar endast Oneness syn på Gud i Kristus Jesus perfekt alla skrifterna data.

Orden "Gud Fadern" (1 Kor 8: 6), eller liknande beteckningar som "Gud, vår Fader" (Fil 1: 2; Ef 1: 2), och "Gud och Fader" (Ef 4: 6) verkar mer än trettio gånger i Nya testamentet, men vi aldrig hitta ett enda exempel på en påstådd Gud Sonen, eller Gud den helige Ande någonsin förekommer i inspirerad skrift, inte ens en gång. Det finns en anledning till varför Gud ledde alltid apostlar och profeter att skriva Gud Fadern snarare än Gud Sonen eller Gud den helige Ande. För vår himmelske Fader är "den ende sanne Guden" (Joh 17: 3) och att det inte finns någon sann Guds bredvid honom ( "det finns ingen gud bredvid mig" - Jesaja 45: 5). En människa, Kristus Jesus är alltså "bilden av den osynlige Gud" (Kol 1:15) som bilden av den osynliga Fadern. Därför skrifterna lär Ende gudomliga Individuella som vår himmelske Fader (Oneness doktrinen) som bara har en gudomlig Mind en gudomlig vilja, en gudomlig själ, en gudomlig ande, och en gudomlig medvetandet snarare än tre uppsättningar av gudomliga medvetandet, tre gudomliga Minds, tre gudomliga Wills, och tre gudomliga Souls (den trinitar läran).

Dessutom Guds Son är att samma individ Gud som ingått sin skapelse för att bli en sann människa med en distinkt mänskliga sinnet, en tydlig mänsklig vilja, en tydlig mänsklig själ, en distinkt mänskliga anden, och en distinkt mänskligt medvetande. Detta är precis vad vi skulle förvänta oss om vi ska tro att Guds Ande kom ned från himlen ( "Den helige Ande skall komma över dig (virgin) ... och därför den heliga barn skall kallas Guds Son. "- Luke 01:35 /" jag kom ner från himlen "- John 6:38) för att bli en sann människa som kunde be och frestas (" Jesus leddes av Anden ut i öknen för att frestas av djävulen " . - Math 4: 1, Heb 04:15) som en sann människa i inkarnation genom hebreiska virgin (Oneness teologen Jason Dulle exakt bekräftade Oneness teologi när han skrev, "Vi tror att Jesus var Gud från hans födelse, eftersom det var. Gud som blev människa. "- artikel av Jason Dulle, Har Gud bli en man eller sin boning en man OnenessPentecostal.com)?

"Detta är hur Jesu Kristi födelse kom: Hans mor Maria utlovades i förbindelse med Josef, men innan de kom tillsammans, befanns hon vara med barnet genom (Grk." Ek "=" ur ")Heliga Spirit. 19 Eftersom Joseph henne make, en rättfärdig man, var ovillig att vanhedra henne offentligt, beslöt han att skilja henne tyst. 20But efter att han hade funderat dessa saker, en Herrens ängel uppenbarade sig för honom i en dröm och sade: "Josef, Davids son, var inte rädd att ta Maria som din fru, för en tänkt i henne är från (Grk . "ek" = "ur") den helige Ande ... "Matteus 1: 18-20 BSB

Strongs Concordace säger att "ek" betyder "från ut, ut bland", "från insidan utåt."

HJÄLPER Word-studier: 1537 ek (ut inifrån. 1537 / ek ( "ur") är en av de mest under översatta (och därför mis-översatta) grekiska prepositioner - ofta är begränsad till innebörden "av."

NAS Uttömmande Concordance Definition: "från, ut ur"

Matthew 1: 5 Prep GRK: τὸν Βοὲς ἐκ τῆς Ῥαχάβ KJV: födde Boes med (ek = "ut ur") Rakab; och INT: Boaz av (ek = "ut ur") Rahab

Matthew 1: 5 Prep GRK: τὸν Ἰωβὴδ ἐκ τῆς Ῥούθ RB: födde Obed av (ek = "fom av") Ruth; och INT: Obed av Ruth

"Men när fullhet tid hade kommit, sände Gud sin Son, gjord av (ek =" ut ur ") en kvinna och ställd under lagen ..." Gal 4: 4 KJV

Lägg märke till att samma grekiska prepositionen "ek" för "av" kvinnorna (jungfru Maria) i Galaterbrevet 4: 4 är samma grekiska preposition används för sönerna gjorda av kvinnor i genealogiska tabell Matteus kapitel ett. Således, den normativa användning av "ek" för "ur" kvinnorna får oss att tro att Kristus gjordes "av" de humangenetik av Maria och "ur" den gudomliga essensen av att vara av den Helige Ande som kom ner från himlen på jungfru. Därför Kristusbarnet gjordes klart genom att uppfattas "av" Maria och "ur" den helige Ande.

"... För en tänkt i henne är från (. Grk" ek "=" ur "). Den Helige Ande ..." Matteus 1: 18-20 BSB

Det är verkligen förvånande att av tjugo en större översättningar jag kontrolleras, säger inte en enda översättning som Kristusbarnet var tänkt "av" eller "ut ur" den helige Ande.Detta får mig att tro att de trinitariska grekiska forskare som gav oss Nya Testamentet på engelska var obekväma med orden, "ur den helige Ande", eftersom en trinitär Jesus inte kunde komma "ur den helige Ande" samtidigt som en tidlös Gud Sonen. Inte heller kunde en tidlös Gud Sonen har "reproduceras" eller "kopierat" från "Essence of Being" av fadern ( "Vem är ljusstyrkan på hans ära och den återgivna kopia av hans Essence of Being" - Heb 1.: 3). Således är det klart att evangeliet i den ursprungliga grekiska visar att människan Kristus Jesus naturligt tänkt "ur" den helige Andes Essence of Being och "ur" humangenetik av jungfru Maria. Därför gudomlighet Jesus kom "ur" den helige Ande (vederlägga trinitarism samtidigt som det bekräftar Oneness Modalism), medan åtminstone några av de fysiska mänskliga attribut Jesus kom "ur" Mary.

Oneness Teolog Jason Dulle förklarade exakt vad Oneness teologi lär om Gud blir en man i inkarnation genom jungfru. "Vi tror att Jesus var Gud från hans födelse, eftersom det var Gud som blev människa. Att se en absolut ontologisk och hypostatic union mellan Kristi två naturer (i opposition till Nestorianism som ser dem som separerat), tror vi att Jesu mänsklighet inte kunde ha funnits förutom Fadern, eftersom det var Fadern som bidrog till hans mänskliga existensen. Precis som vi inte kunde existera bortsett från bidrag av vår mor och far, kunde Jesu mänsklighet inte finns bortsett från bidrag av både Fadern och Mary. Med andra ord, vi inte tänka det även vara möjligt att Jesus någonsin skulle kunna vara "bara en människa." Vi inte tillskriva absolut gudom till Jesus Kristus helt enkelt därför att Gud var i honom (Joh 10:38; 14: 10-11; 17:21, II Kor 5:19; Tim 3:16). Jesus är ontologiskt gudomliga och människan från hans uppfattning, och aldrig kan vara något annat än Gud uppenbarad i köttet. Det var aldrig en tid då Guds Ande var inte i Kristus, eller en tid då Jesu mänsklighet någonsin existerat bortsett från bidrag från Gud. "(Har Gud bli en man eller sin boning en man? Artikel av Jason Dulle på OnenessPentecostal. com)

Skriftens undervisning både hela mänskligheten och gudom Jesus Kristus också undervisas av post apostoliska fäder som omedelbart lyckades apostlarna i slutet första och början av andra århundraden. Ignatius utsågs den tredje biskopen av Antioch från aposteln Johannes själv i det första århundradet, så det är svårt att föreställa sig att de läror Ignatius skulle ha varit annorlunda från aposteln Johannes själv.

Ignatius av Antioch skrev i Polykarpos 3: 2,

"Leta efter honom som är över tiden - Timeless, den osynliga, som för vår skull blev synlig, den ogenomträngliga, som blev föremål för lidande på vårt konto och för vår skull uthärdade allt."

Ignatius som lärdes ut av de ursprungliga apostlarna, skrev att Gud som blev "synliga" var först "osynliga" innan hans födelse. Trinitarer bekräftar ofta att Sonen var synlig som en av änglarna HERRENS (Christophanies) i de hebreiska skrifterna, medan Fadern var osynlig. Men enligt Ignatius och den tidigaste kristna vittnet, den enda osynliga Gud blev senare den synliga son som var "föremål för lidande på vårt konto." Således Ignatius som lärdes och mentor aposteln Johannes själv tillbakavisade senare trinitariska läran.

Inte en enda tidig kristen författare någonsin talade om en påstådd tidlös evig Son till tredje århundradet kyrkans historiker Johannes Quasten medgav att den första kristna författare att tala om en tidlös evige Son var Origenes av Alexandria under det tredje århundradet. Enligt Quasten, läran om evig Sonens var "ett anmärkningsvärt framsteg i utvecklingen av teologin och hade en långtgående påverkan på kyrkliga undervisning (Patrology Vol. 2, sidan 78)."

Mathetes påstås vara en lärjunge av apostlarna. I elfte kapitel Mathetes till Diognetus presenterade Mathetes själv som "har varit en lärjunge till apostlarna." Enligt Mathetes, Gud som blev Sonen var inte alltid "kallas Son" tills "idag."

"Detta är han som är från evighet, är idag kallas Son ..." (epistel Mathetes till Diognetus kapitel 11)

Mathetes talade om Kristus som den "Han" som är från "Everlasting," men "är idag kallas Son." Enligt Mathetes, var son faktiskt inte kallas Son tills "idag." Därför är Sonen mannen som hade en början medan befintliga "från evigt" som "Mighty Gud" och "evig fader" (Jesaja 9: 6). Mathetes uppmuntras ytterligare de tidiga kristna att aktning Jesus som "vår ... fader" i sin diognetosbrevet kapitel nio: "... uppskattar honom vår Försörjaren, far, lärare, rådgivare, Healer, vår visdom, ljus, heder, ära, makt och liv ... "(epistel Mathetes till Diognetus kapitel 9)

Ignatius skrev till Efesierbrevet,

"Det finns en läkare som är besatt både av kött och ande; Båda gjorde [skapade] och inte gjort (inte skapat); GUD BEFINTLIGA i kött; sann liv i döden; BÅDE Marias (human) OCH GUDS (gudomlig via Guds heliga ande); först passible och sedan ogenomträngliga, även Jesus Kristus, vår Herre ". (Ef 7: 2, Roberts-Donaldson Translation)

Ignatius trodde klart att Guds Son producerades "båda (ek =" ur ") Maria och (ek =" ur ") Gud." Således, enligt Ignatius, Guds Son var "båda gjorde ( skapad) och inte gjort (inte skapat) "eftersom den mänskliga aspekten av hans väsen är Sonen som hade en början genom sin tillblivelse, medan den gudomliga aspekten av hans väsen är Fadern som fortsatte att existera utanför inkarnation som uncreated Gud utan en början. Därför lärde Ignatius att Jesus är oskapad "Gud finns i kött." Ty Gud som Gud "inte gjort", inte heller Gud som Gud har "en början."

Mathew 01:20 och Luke 01:35 bevisa att barn som föds och son ges kom "FRÅN (AV) den Helige Ande" (Matt. 1:20 ). Bakgrunden till Matthew kapitel en visar att Josef var på väg att lägga undan hans trolovade eftersom han trodde att barnet hade tänkts "från (av) en annan man." det är därför ängeln visade sig för Joseph i en dröm att informera honom om att barnet inte var tänkt ur en annan man, men " . uT av den Helige Ande "människan Kristus Jesus fick därför sin gudomlighet" av den helige Ande "den enda sanna Gud Fader själv eftersom Hebreerbrevet 1: 3 informerar oss om att han reproducerades som en tryckt kopia (Charakter i Heb. 1: 3 betyder bokstavligen en tryckt kopia) Faderns substans av att vara(Hypostasis i Heb 1: 3) som en helt komplett människa ( "han var tvungen att göras som dem, fullt människa i alla sätt" - Heb.. 2 : 17 NIV) via inkarnation genom jungfru.

Dock hade den Helige Ande Guds ha mirakulöst tillhandahålls manliga kromosomer i inkarnation att Jesus en manlig barn eller han skulle ha fötts en kvinna. Vi kan alltså inte säga att mänskligheten av Jesus bara kom ut av Maria och Jesu gudomlighet bara kom ut ur den helige Ande. Som Oneness Teolog Jason Dulle har noterat, "Gud hade också ha bidragit till Jesu mänsklighet är uppenbart att om Maria ensam skulle ha lagt den mänskliga faktorn till Kristus existens, kunde Jesus har bara varit en hona. Allt som Marias ägg kunde erbjudit var X-kromosomer. X-kromosomer producera honor. Det tar närvaron av Y-kromosomer för att produc