Echad doet en Elohim ondersteunen de drieëenheid?

'De volgende artikelen is vertaald uit het Engels naar het Nederlands door Google Translator. Onze excuses dat dit niet een perfecte vertaling van de originele Engels artikelen. '

Het Hebreeuwse woord "echad" betekent "één" verschijnt 977 maal in de Hebreeuwse schriften en bijna altijd impliceert een strikte numerieke sense. Maar net zoals het Engelse woord één kunnen impliceren een enkelvoud of in het meervoud van zin, zodat het woord "echad" kan worden verstaan een numerieke of een eenheid van één.


De enige manier om te weten of een numerieke of een eenheid van één bestemd is af te lezen of de bijzondere passage van schrift eist een enkelvoud of in het meervoud van betekenis. Een voorbeeld van een pluralistische zin van het woord een (echad) is te vinden in Genesis 2:24 waar de man en de vrouw worden gesproken van "één vlees." net zoals in Genesis 2:24, alle verzen van de schrift waar een eenheid van één bestemd is, blijkt uit de context van de specifieke passage van de schrift.


Trinitaire auteur Gregory Boyd toegelaten in zijn boek getiteld "Eenheids Pentecostals en het Trinity" (blz. 47, 48) dat het hebreeuwse woord "Elohim" en "Echad" bieden zwakke argumenten ter ondersteuning van de trinitaire theologie.


"… Het is niet ongewoon dat u Trinitarians pleit voor de doctrine van de Trinity op grond van het feit dat het woord voor God in het Oude Testament is Elohim, die is de meervoudsvorm van het woord El … Helaas is dit inderdaad, zoals de meeste Hebreeuwse geleerden erkennen, een zwak argument op basis waarvan de leer van de drieëenheid. Wanneer een numerieke pluraliteit is bestemd, de overeenkomstige werkwoorden in de context wordt het meervoud. Als de ene ware God is bedoeld Elohim, de bijbehorende werkwoorden zijn altijd enkelvoud … de term toegepast op de ene goddelijke wezen dat geworsteld met Jacob en de ene gouden kalf de Israëlieten vereerd. Vandaar het makkelijkst en best te begrijpen de meervoudsvorm van Elohim wanneer hiernaar wordt verwezen naar Abrahams geloof als een pluraliteit van hare majesteit".


"Zelfs zwakker is het argument dat het hebreeuwse woord voor één (Echad) gebruikt in het schema ("hoor o Israël, de Here onze God is één heer") verwijst naar een unified één, niet een absoluut … uit een onderzoek van het Oude Testament gebruik blijkt dat het woord echad is geschikt voor verschillende betekenissen zoals onze Engelse woord. De context moet bepalen of een numerieke of unified singularity is bestemd."


Omdat het hebreeuwse woord voor één (Echad) en het hebreeuwse woord voor God (Elohim) altijd verwijzingen de éne ware God met singular werkwoorden in het geïnspireerde teksten van de Bijbel weten we dat de ene ware God van de Bijbel niet kon men een veelvoud aan Jehovah God personen. Ruzie anders te interpoleren een unscriptural eisegesis ingeademd teksten veeleer dan een letterlijke interpretatie van het woord van God.


Sommige Trinitarians beweerden ook dat het hebreeuwse woord yachid meer betekent letterlijk "one" i.p.v. het hebreeuwse woord "echad" Trinitarians geen enkel schrift aan te tonen dat "yachid" is ooit gebruikt voor één individuele heidense god ergens in de bijbel. Elohim wordt altijd gebruikt voor singular heidense goden in schrift terwijl het woord yachid is nooit gebruikt voor individuele heidense goden.


"Yachid" wordt zelden gebruikt in de Hebreeuwse Bijbel, want het is altijd gebruikt in de engere betekenis van een "slechts" kind of voor de gevoelens van eenzaamheid, eenzaamheid en isolement [Genesis 22:16 "enige zoon (yachid)"; rechters 11:34 "one and only kind (yachid)"; Psalm 25:16 "Ik ben eenzaam (yachid - zin helemaal alleen) en aangeslagen"; 68:7; Jeremia 6:26 "rouwen als voor een enige zoon" - yachid].


Als Elohim betekende dat er meer dan één goddelijke persoon in een goddelijkheid, waarom is het dat de dagon Filistijn vis god was ook wel één Elohim als één Filistijn god in 1 Samuel 5:7? Dagon was een valse god a false Elohim) van de Filistijnen als één godheid. Als Elohim betekende dat er meer dan één God persoon binnen een bepaalde godheid, dan Gods woord moeten meervoud contexten voor zowel Jehovah en Dagon. Elohim wordt altijd begeleid door singular werkwoorden voor zowel Jehovah God en voor individuele heidense goden in de Hebreeuwse schriften.


Bovendien, als "yachid" moeten worden gebruikt om een enkele godheid en Elohim voor een veelheid van personen binnen een godheid, vervolgens het hebreeuwse woord "yachid" had gebruikt moeten express single heidense goden terwijl Elohim had gebruikt om uiting te geven aan een veelheid van personen binnen een bepaalde godheid. Aangezien Elohim en Echad worden gebruikt voor zowel Jehovah God en voor enkele heidense goden, Trinitarians geen grond hebben voor de bewering dat Elohim, Echad of Yachid biedt ondersteuning voor een groot aantal personen binnen Godheid.


In Exodus 7:1 God heeft gezegd dat Hij Mozes "a god (Elohim) tot farao." Als Elohim betekent meer dan één God, dan Mozes en Dagon had meer dan één wanneer opgeroepen Elohim in Exodus 7:1 en in 1 Samuel 5:7.


Eenheids auteur Daniel Segraves schreef dat Elohim verschijnt altijd met singular werkwoorden in de Hebreeuwse Bijbel.


"Als Elohim verwijst naar de ene ware God, is altijd vergezeld van het enkelvoud werkwoorden, hoewel Elohim is meervoud. Als Elohim verwijst naar meer dan één valse god, daar zij gepaard gaan met meervoud werkwoord. Dit is aanzienlijk. Grammaticaal, als Elohim verwijst naar de ene ware God, maar het woord is het meervoud. Indien de reden Elohim wordt gebruikt van de ware God is om aan te geven dat hij meer dan één, meervoud werkwoorden zouden moeten worden gebruikt. Bijvoorbeeld in de eerste verzen van de Bijbel, de derde persoon mannelijk enkelvoud werkwoord 'gemaakt' wordt gebruikt met Elohim. Aangezien het werkwoord in het enkelvoud is vereist dat hij die deed het creeren is enkelvoud. In dit geval, is de enige mogelijkheid om uitleg te geven over de meervoudsvorm van Elohim is dat Elohim verwijst naar de volheid en de intensiteit van de vele majestueuze attributen van de ene ware God." Symposium on eenheids wordt hoofdredacteur, januari 11-13, 1996 www.altupc.com/altupc/articles/elohimpl.htm



Welnu, de schriftuurlijke bewijzen dat "echad" betekent "one" op dezelfde manier als onze Engelse woord betekent. Niemand kan meer dan één ding of persoon als de context van de schrift blijkt dat meer dan één ding of persoon is bedoeld. Aangezien Trinitarians kan aantonen dat "echad" betekent meer dan één goddelijke persoon in de Godhead, het is belachelijk om te speculeren dat één (Echad) betekent meer dan één goddelijk persoon voor God.


Hetzelfde geldt voor het Hebreeuwse woord Elohim. Trinitarians geen enkel schrift waar "Elohim" ooit vertaald als "goden" van de ene ware God van Abraham, Izak en Jakob. Het is dus belachelijk te stellen dat Elohim of Echad betekent meer dan één God persoon in de Hebreeuwse Bijbel.


Voor meer artikelen Voor gratis boeken Voor Video Teachings, abonneren op ons YouTube-kanaal


Recent Posts

See All

C O N T A C T

© 2016 | GLOBAL IMPACT MINISTRIES