Christus is de Wijsheid Personified, Spreuken 8:22-36

'De volgende artikelen is vertaald uit het Engels naar het Nederlands door Google Translator. Onze excuses dat dit niet een perfecte vertaling van de originele Engels artikelen. '


 

 

De alomtegenwoordige God kan denken, spreken en handelen als de God wiens geest vult hemel en aarde zonder blind te staren op een fysieke locatie, zoals eindige mannen. Want God heeft geen fysieke hersenen binnenkant van een fysieke schedel dat is gebonden aan een specifieke locatie. 

 

Dus, God kan denken en spreken zonder de grenzen van onze menselijke beperkingen zoals een menselijke geest en hersenen zich beperkt tot een fysiek lichaam. Dus het woord en de Wijsheid van God kan worden gezegd dat zij met God dan erbinnen. 

 
John hoofdstuk één en spreuken hoofdstuk 8 beschrijven het woord (logos) van God als de wijsheid en begrip van God die voortkomt uit de vader zijn mond aan het begin van de tijd. 

 

Dus, de Zoon van God was: "het begin van de schepping van God" (Openb. 3:14), "het begin, de eerstgeborene uit de doden" (Kolossenzen 1:18), en de eerstgeborene van de hele schepping" (Kolossenzen 1:15) Omdat de zoon was ontstaan in de geest en Gods plan voordat het uitgesproken gedachte (logos) van God de vader die later vlees tot een menselijke zoon (Johannes 1:14). 

 

 

 

Spreuk 8:22-23 personifiëren de wijsheid van God als "gemaakt", "geïnstalleerd", en "geboren" aan het begin van de schepping van werkgelegenheid in de gedachten en plannen van God de Vader via zijn uitgedrukt. 

 

Spreuken 8:22-26: "De Heere gemaakt ("verworven") mij aan het begin van zijn schepping, before His works of long ago. Ik was geïnstalleerd (nacak: (naw-sak') "ingesteld" of "geïnstalleerd" voordat ancient times, VANAF HET BEGIN (olam: (o-lawm') "oudheid"), before the earth began. Ik ben geboren (chuwl: (khool) "beer", "Born") when there were no watery depths and no springs filled with water. 

 

Voordat de bergen waren vastgezet, voordat de heuvels was ik geboren (chuwl: (khool) "beer", "Born"); TERWIJL HIJ NOG NIET DE AARDE …"

 

Spreuken 08:23 zegt: "Ik was geïnstalleerd (nacak (naw-sak') vóór de oudheid." Maar Psalm 2:6-7, "Ik heb geïnstalleerd (nacak: (naw-sak') "ingesteld" of "geïnstalleerde") Mijn Koning op Sion,mijn heilige berg. Ik zal zeker zeggen van het decreet van de heer: Hij zei tegen mij, jij bent mijn zoon, ik heb je vandaag verwekt…"

 

Hoe kon de zoon zijn "gemaakt" of "VERKREGEN" aan het begin van des Vaders schepping orspronkelijke tijdloze? En hoe kan een vermeende tijdloze God de zoon zijn tijdloos "geïnstalleerd" of "set up" van "oudheid" terwijl de resterende tijdloze? 

 

 

 

Het Hebreeuwse woord "nacak" bewijst dat de zoon was "geïnstalleerd voordat de oudheid" in Gods profetische plan net als de zoon was al "geïnstalleerd" als "Koning van Zion" in de profetische geest en planning van de Vader "vóór de schepping van de wereld" daadwerkelijk heeft plaatsgevonden (1 Petrus 1:20). Voor het wonderbaarlijke karakter van onze God "roept de dingen die niet zijn alsof ze waren" (Romeinen 4:17). 

 

1 Petrus 1:20 staat dat de zoon was "Oorzaak van vóór de schepping van de wereld". 

Kolossenzen 1:15 ZEGT DAT DE ZOON IS DE "eerstgeborene van heel de schepping." 

Openbaring 3:14 staat dat de Zoon is "het begin van de schepping van God".

 

The Anchor Bible Dictionary, pagina 111, "in de Talmoed [tractate Pesachim 54a; vgl. Nedarim 39b], zeven zaken, d.w.z. de wet, berouw, paradise, Gehinnom, de troon der heerlijkheid, de hemelse heiligdom en de Messias niet vooraf gemaakt, maar vooraf opgevat (Gods) gedachten."

 

Volgens de oude Joodse literatuur, de Messias was "het begin van zijn schepping" (spreuken 8:22).  Openbaring 3:14 zegt dat de Messias was "het begin van de schepping van God" die reeds "born (Spreuken 08:24)" "de eerstgeborene van de hele schepping" (Col. 1:15) in de "vooraf bedacht … gedachten" van God" ("anchor Bible Dictionary, pag. 111).

 

De Targum en de Septuagint gemaakt vertaald "Qanah (kaw-naw) als "created me" in spreuken 8:22.

Qanah (kaw-naw') NAS uitputtende concordantie definitie -"te krijgen, acquire"

Brown-Driver-Briggs - I. קָנָה84 werkwoord krijgt, verwerven

 

Voor iemand die "get" of "ACQUIRE" wat betekent dat hij ofwel het maken , krijgen, of kopen. Aangezien God kan verkrijgen of kopen iets dat nog niet zijn, is het zinvol te geloven dat God eerst vooraf gemaakt "de eerstgeborene van de hele schepping" in zijn geest als zijn verstandige masterplan voor de eeuwen vóór hij zijn fysieke schepping, later in de tijd. 

 

 

 

Want het is onzin om te geloven dat de alwetende God misten wijsheid of inzicht voordat hij verwierf zij, wij weten dat God eerst gemaakt zijn verstandige plan voor creatie via zijn woord vóór de oprichting heeft plaatsgevonden. 

 

Welnu, op een vergelijkbare manier als waarop een architect ontwerpt een gedetailleerde blauwdruk voordat hij daadwerkelijk iets opbouwt, zo God gebruikt zijn woord wijsheid die hij vanaf het begin van tijd tot later maakt alle zichtbare en onzichtbare dingen. Dit was dat woord en Gods wijsheid , die voor het eerst werd "gemaakt" of "VERKREGEN" door God uit die Hij schiep alle zichtbare en onzichtbare dingen.

 

 

Efeziërs 1:4-5, "koos hij ons in hem (Christus) vóór de schepping van de wereld… hij voorbestemd om goedkeuring als zonen door Jezus Christus in zichzelf…" 

 

Jezus is "de eerstgeborene van de hele schepping" en "het begin van de schepping van God" omdat God eerst koos Christus in zijn brein en plan en vervolgens Zijn uitverkorenen werden uitgekozen en voorbestemd om "door". 

 

Jesaja 41:4 zegt dat God eerst heette "de generaties vanaf het begin (Jesaja 41:4)" voor de menselijke generaties werkelijk bestond. Daarom Gods woord zegt dat de heer "verkregen me (wijsheid) aan het begin van zijn werk, de eerste van zijn daden van lang geleden. Eeuwen geleden was ik ingesteld, bij de eerste, vóór het begin van de aarde (spreuken 8:22-23)." 

 

 

 

Dus Openbaring 3:14 staat dat Jezus was "het begin van de schepping van God" omdat Jezus was dat onpersoonlijke word en wijsheid was de vader heeft nagedacht alvorens dat woord werd later made flesh tot de levende Messias.

 

 

De oude Joodse boeken bekend als Jezus Sirach en de Wijsheid van Salomo bevestigen dat de Joden die leefde in de tijd dat de Hebreeuwse Geschriften zijn geschreven, ook geloofd dat God eerst gemaakt zijn wijsheid en inzicht die was Gods voorbestemde plan voor creatie, voorafgaand aan de daadwerkelijke schepping van de wereld plaatsvond. 

 

Deze teksten ook spreken van Gods wijsheid en begrip hainault in een gepersonifieerde wijze net zoals in het Boek der Spreuken. 

 

Jezus Sirach 1:4 (NRSV) "Wijsheid is gemaakt voordat alle andere dingen".

Jezus Sirach 24:3 "IK (wijsheid) kwam uit de mond van de allerhoogste…"
Jezus Sirach 24:9 "Voordat de leeftijden, in het begin, creëerde hij me…"

 

Salomo schreef dat wijsheid is "… een verademing de macht Gods en een pure uitstraling van de heerlijkheid van de almachtige (wijsheid 7:25)." 
Wijsheid wordt beschreven als de onpersoonlijke woord (logos) van God die uit de mond kwam van God als de Vader's eigen uitgedrukt en dacht dat aan het begin van de schepping. 

 

Er is echter niets op de bladzijden van de bijbel geïnspireerd om te suggereren dat de wijsheid (logos) van God altijd heeft bestaan als coequal God de zoon uit de tijdloze verleden. 

Spreuk 2:6 "Abrahams geloof geeft wijsheid, uit zijn mond komt kennis en inzicht".

 

Het boek van Jezus Sirach en de Wijsheid van Salomo werd geschreven door joden voordat Jezus geboren werd. Dus de joodse aangetoond dat het woord en de Wijsheid van God werd geuit uit de mond van de Allerhoogste God (de Vader) 

 

"voordat de wereld was (John 17:5)" gemaakt die dezelfde opzet gebruikt door John toen hij schreef: "In den beginne Was het woord (logos)" in Johannes 1:1. In dit licht kunnen wij begrijpen dat alle dingen waren vooraf gepland en afgesproken in het "logo" van God, - in de geest van de Vader voordat de wereld was eigenlijk gemaakt.

 
Spreuken 8:22 in de internationale standaard versies zegt: "De Heere heeft mij zo begon hij zijn planning, vóór zijn oude activiteit begonnen."

 

Het is belachelijk voor Trinitarians te geloven dat een vermeende coequal en coeternal God de zoon kon worden "VERKREGEN", "gemaakt", "geïnstalleerd" of "geboren" "vanaf het begin", "terwijl hij nog niet de aarde" door God de vader, terwijl de resterende coequal en coeternal met hem. 

 

Aangezien God de Vader kon niet onverstandig of zonder zijn begrip voor wijsheid en inzicht waren "birthed" of "VERKREGEN", weten we dat Gods uitgedrukt wijsheid moet zijn ontwikkelingsplan voor creatie samen met zijn bedoeld om het universum beheersen door Christus. 

 

Want als een God de zoon persoon was letterlijk "VERKREGEN" wijsheid wordt birthed als een onderscheiden goddelijk persoon voordat creatie, vervolgens hoe kon de zoon hebben altijd bestaan als een vermeend coeternal persoon voordat die uit de Vader's mouth? 

 

De Schrift leert, dat God de eerste "oproepen" of "birthed" (Johannes 1:1; Kolossenzen 1:15, 18; Hebreërs 1:6; Openbaring 3:14; Johannes 5:26) zijn voorbestemd plan (Efeziërs 1:11; Handelingen 2:23: Titus 1:2; Romeinen 8:29-30) voor alle menselijke eeuwen vóór de wereld was fysiek gemaakt (Jesaja 41:4; handelingen 17:26; Hebreërs 1:2).

 

 

 

 

Aangezien Christus is Gods reden en doel voor de leeftijden in zijn voorbestemd plan (Efeziërs 3:8-11; Efeziërs 1:9-10), God schiep alle dingen door zijn uitgesproken gedachte (Zijn Logos) die Christus als de toekomstige hoofd boven alle geschapen dingen (1 Korintiërs 15:27-28; Hebreërs 2:8; Kolossenzen 1:18). 

 

Christus is Gods eigen uitgedrukt wijsheid, kracht en inzicht (Jeremiah 51:15-16) voor Christus werkelijk werd een levend geboren kind en zoon gegeven (Jesaja 9:6; Johannes 5:26). 

 

Na Gods wijsheid en raadsman had gebaard in zijn voorbestemd plan (Johannes 1:1; Openbaring 3:14; spreekwoord 8:25), Hij gebruikt dat wijsheid en raadsman (Efeziërs 1:11; spreekwoord 8:14; Jeremia 51:15-16) dat was profetisch maar tegelijk ook tot uiting in de toekomstige messias (1 Petrus 1:20; Openbaring 13:8; Openbaring 5:12; Kolossenzen 1:15-18; Hebreërs 1:2) om alle materiële zaken en het universum beheersen.

 

Spreuken 03:19 "De heer van wijsheid (gepersonifieerd als Christus) stichtte de aarde, door inzicht (gepersonifieerd als Christus) Hij de hemelen".

 

"Hij is het die de aarde door zijn kracht, die de wereld door zijn wijsheid, en door zijn begrip hij strekte zich uit de hemel. Wanneer hij spreekt zijn stem (zijn woord), er is een veelheid van wateren in de hemelen." Jeremia 51:15-16 

 

Het geïnspireerde woord dat God gaf aan de profeet Jeremia verbazingwekkend overeenkomt met Gods "wijsheid" en "Understanding" gesproken door Salomo in spreuken hoofdstuk 8:1, 8:12, 8:14, 8:25 uur, en met de schrift die spreken van God alle dingen door zijn woord (Psalm 33:6, Johannes 1:1-3). Dat bewijst dat de Zoon van God was birthed in Gods uitgedrukt dacht als zijn eigen macht, wijsheid en begrip voor Zijn Woord en wijsheid daadwerkelijk werd een persoonlijke zoon. 

 

Daarom, net als een mens spreekt zijn plan op een blauwdruk voor het bouwen van een woning, zodat God de vader als eerste zijn plan later vlees als een persoonlijke zoon (Johannes 1:14).

 

 

 

Indien de Vader's macht, wijsheid en begrip is een ander, onderscheiden goddelijk persoon naast hem, dan God de vader zou zijn zonder eigen "macht, wijsheid en inzicht" in eeuwigheid verleden. Zo ja, dan is de trinitaire idee van de coequality van drie vermeende God personen instort.

 

1 Korintiërs 1:24 zegt: "Christus is de kracht van God en de wijsheid van God".

Net als de sterkte, de kracht en de wijsheid van een man behoort tot zelf, zodat Jezus is de vader "power" en "wijsheid" die behoort bij zichzelf. 

 

Job 12:13 (ISV) "met God van wijsheid en kracht; raadsman en inzicht behoort tot hem."

Johannes 1:1 "In den beginne Was het woord (logos) en het woord (logos) was bij God, en het woord (logos) was God."

 

De enige betekenis die harmoniseert met de bijbelse gegevens is dat het woord, de wijsheid en het begrip van God dat hij vóór was Gods eigen "power" die werd uitgedrukt door zijn plan (Efeziërs 1:11 - graag een blauwdruk) die God gebruikt om fysiek te maken alle dingen. 

 

In de voorhoede van Gods uitgedrukt plan, Gods eerste vooropgezette de geboorte van zijn zoon door zijn uitgesproken gedachte (het logo van Johannes 1:1 "de eerstgeborene van de hele schepping" - Kolossenzen 1:15) wie zou regeren over al zijn ontstaan na het woord (logos) werd later zichtbaar gemaakt in het vruchtvlees (Johannes 1:14; Psalm 8:5-6; Hebr. 2:7). 

 

Dus, Jezus was al "de eerstgeborene van de hele schepping" (Kolossenzen 1:15) Gods Geest en plan voor de schepping van de wereld werkelijk heeft plaatsgevonden. Daarom God de Vader gebruikt zijn eigen onpersoonlijke "wijsheid" en "counsel" dat hij reeds "oproepen" als een blauwdruk om alle materiële zaken. 

 

Paul ontdekt dat wijsheid en raadsman als "de eerstgeborene van de hele schepping" voordat de zoon daadwerkelijk werd een levend mens (Hebreërs 1:2, Kolossenzen 1:15-18).

 

 

Bewijs dat Gods wijsheid PERSONFIED IN SPREUKEN HOOFDSTUK 8 

Aangezien Gods wijsheid werd gepersonifieerd in plaats van werkelijk bestaande als een onderscheiden persoon in spreuken hoofdstuk acht, Jezus is Gods uitgedrukt wijsheid gepersonifieerd voordat het uitgesproken plan was made flesh als levende zoon. 

 

Spreuken 8:1 "Geen wijsheid  en begrip til haar stem… Ze schreeuwt (vs. 3)" voor mannen. Wij hebben de wijsheid wordt voorgesteld als een vrouw schreeuwen en smeken bij de ingang van de stadspoorten. Moeten we dan geloven dat wijsheid is letterlijk een vrouw die schreeuwt waarschuwingen aan mannen? 

 

Spreuken 08:12 "Ik wijsheid live met voorzichtigheiden ik dan kennis en inzicht (NRSV)." De NASB zegt: "Ik wijsheid DWELL BEHOEDZAAM, en ik vind KENNIS EN BEVOEGDHEID." 

 

Moeten we dan geloven dat wijsheid als een goddelijke persoon woont (of godheid) met voorzichtigheid als een ander, onderscheiden goddelijk persoon? "IK WIJSHEID LIVE (of stilstaan) met voorzichtigheid." 

 

Spreuken hoofdstuk acht spreekt figuurlijk over wijsheid wordt gepersonifieerd omdat we weten dat "wijsheid" niet echt "live (of stilstaan) met voorzichtigheid" als een goddelijke persoon. 

 

Als we letterlijk interpreteren "wijsheid" living "voorzichtig" als een levend vooraf vleesgeworden Messias woning met "voorzichtigheid" als een afzonderlijke persoon, dan moeten wij een andere voorzichtigheidshalve goddelijke persoon toevoegen en een vierde lid aan de vermeende trinity. 

 

Bovendien, hoe kan Trinitarians geloven dat een vermeende alwetendheid (Alwetend) God de zoon kon "BEREIKEN" of "zoek" kennis en discretie vóór de incarnatie? 

 

Als Wisdom is een vermeende coequal tweede persoon van een drieëenheid, hoe kunnen een coequally afzonderlijke niet-incarneert God de zoon gezegd worden "verwezenlijken (of zoek) kennis en inzicht (spreekwoorden 8:12)?" voor een alwetende (Alwetend) de ware God kan "BEREIKEN" of "zoek" kennis omdat de ware God al heeft alle kennis! 

 

Derhalve moeten wij oppassen dat wij niet te letterlijk interpreteren passages van de schrift die moesten allegorische. 

 

Hetzelfde geldt met spreekwoorden 8:26-31. Net als wijsheid niet letterlijk een vrouw schreeuwt tegen een stadspoort, dus wijsheid was niet letterlijk een goddelijke persoon met de Vader "blijde vóór hem. 

 

Trinitarians worden verondersteld te geloven dat een vermeende God de zoon als de vader agent zodat de Vader schiep alle dingen door de Zoon als zijn agent in alle dingen. Maar Spreuken 8:26 zegt dat "hij" (de Vader) "de aarde". 

 

Vers 27 zegt dat "hij" (de Vader) "de hemelen." Vs. 28 zegt: "Hij (de Vader) die onderneming de sterrenhemel boven." als de vader "de aarde", "de hemelen" en "de sterrenhemel boven", hoe komt het dat de beweerde vooraf vleesgeworden zoon niet deze dingen? Ik dacht dat Trinitarians werden verondersteld te geloven dat "alle dingen geschapen door (of via)" de zoon als een onderscheiden God persoon. 

 

Hier kunnen we duidelijk zien dat God schiep alle dingen "alone" en alle "zelf" (Jesaja 44:24) via zijn eigen "macht", "wijsheid" en "inzicht" en niet als een aparte God persoon van een vermeende drie persoon trinity.

 

 

Voor meer ARTICLES
Gratis BOEKEN
Voor Video Teachings, abonneren op onze YOUTUBE KANAAL

 

 

 

Please reload

C O N T A C T

© 2016 | GLOBAL IMPACT MINISTRIES